• English site
  • Mina sidor
  • Sök

Här har vi samlat våra vanligaste frågor för dig som lokalshyresgäst. Finner du inte svaret på din fråga nedan eller önskar personlig service är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 0774-49 49 49 eller maila oss på kundservice@balder.se

Behöver jag teckna om mitt avtal när verksamheten går från enskild firma till aktiebolag?

Ja. Om din verksamhet övergår från att drivas som en enskild firma  behöver du göra en överlåtelse till det nya aktiebolaget. Kontakta din förvaltare för mer information. 

Jag vill säga upp mitt hyresavtal, hur gör jag?

Ett lokalhyresavtal har en överenskommen uppsägningstid vilket framgår i hyresavtalet. En uppsägning ska göras skriftligen för att anses vara delgiven och skickas till hyresvärden med rekommenderad post. Detta ska göras i god tid innan avtalstidens utgång. Det är också då uppsägningen kan träda i kraft. I din skriftliga uppsägning ska vissa viktiga punkter finnas med: 

  1. Från vilket datum uppsägningen ska gälla. 

  2. Vilken lokal uppsägningen gäller. 

  3. Vem uppsägningen riktar sig till. 

  4. Vem som är avsändare.

Besiktning av lokalen
Tänk på att beställa besiktning i god tid innan du ska flytta ut. Detta gör du genom att kontakta din förvaltare. Under besiktningen går en representant från hyresvärden igenom lokalen tillsammans med dig och bedömer skicket på lokalen vid utflyttning, jämfört med skicket vid inflyttning.

Flyttstädning
En flyttstädning innebär att lokalen städas mycket noggrant. Har lokalen städats bristfälligt, eller inte alls innan du flyttar, riskerar du att bli ersättningsskyldig.

Uppsägning av abonnemang
Inför utflyttningen är det viktigt att du kontaktar dina leverantörer inom följande områden:

  • Försäkring
    Kontakta ditt försäkringsbolag och avsluta eller flytta försäkringen till den nya adressen. Glöm inte att flytten av försäkringen kan ta ett tag, så kontakta dem i god tid innan du flyttar ut. 

  • Adressändring
    Gör gärna en adressändring till din nya adress i god tid innan du flyttar ut. Tänk på att det tar tid för adressändringen att registreras och börja gälla. 

  • Elavtal
    Om du har eget elabonnemang är det viktigt att du säger upp avtalet så att elbolaget har möjlighet att läsa av din elförbrukning innan nästa hyresgäst tar över lokalen. Elbolaget skickar därefter en sluträkning till dig. 

  • Telefon/IT/Data
    Glöm inte att se över data, telefoni och nätverk inför utflyttningen. Ska nuvarande avtal flyttas eller avslutas? Tänk på att avslut eller flytt av abonnemang kan ta ett tag. Se över dessa i god tid före flytten. 

Skyltning och andra trycksaker
Om du har företagsskyltar eller -flaggor uppsatta på fastighetens fasad, i flaggstänger eller dylikt är det viktigt att plocka ner dessa i samband med flytten. På detta sätt riskerar du inte att missleda kunder som passerar fastigheten.

Uppsägning på grund av villkorsändring med möjlighet till förlängning
Vid villkorsändring eller förlängning av ett hyresavtal är det viktigt att du noggrant redogör för de villkorsändringar du önskar att hyresvärden ska godkänna. Om denna beskrivning saknas har uppsägningen inte någon verkan och kontraktet löper vidare i oförändrat skick. Det kan även hända att skrivelsen misstolkas vilket kan medföra problem. Var noga med att alla uppgifter och önskemål om förändringar finns med.

Får jag lov att överlåta lokalen eller verksamheten?

För att överlåta en lokal eller vid förändring av din verksamhet behöver du ett godkännande från oss som hyresvärd. Kontakta din förvaltare för mer information. Blankett ansökan om överlåtelse finns här

Har du hyrt lokalen i mindre än tre år krävs synnerliga skäl för att överlåtelsen ska godkännas. 

Får jag lov att hyra ut min lokal i andrahand?

Om du vill hyra ut din lokal i andrahand krävs beaktansvärda skäl för uthyrningen och ett samtycke från din hyresvärd. Skicka in din ansökan i god tid. 

Ändamålet med verksamheten får inte ändras  och andrahandshyresgästen måste uppfylla vår uthyrningspolicy. Andrahandshyresgästen behöver bedriva en verksamhet i enlighet med det som tidigare är avtalat i hyreskontraktet. För ändring av verksamheten krävs ytterligare en ansökan, kontakta din förvaltare för mer information. Du som förstahandshyresgäst är även under denna avtalsperiod ansvarig för lokalen samt för att hyran betalas i tid.

 

När ska hyran vara betald?

Din hyra betalas sista vardagen inför varje kvartals början. Kontakta din förvaltare om du har frågor om dina hyresinbetalningar. 

Jag har förlorat min hyresavi, hur går jag tillväga fär att få en ny?

Mina Sidor erbjuder dig som hyresgäst möjligheten att se dina hyresavier och kontrollera sista betalningsdatum, OCR-nummer och till vilket bankgiro hyran ska betalas till. På Mina Sidor finner du även information om din lokal samt kontaktuppgifter till din förvaltare. 

Får jag ändra utseendet i min lokal?

Om du vill göra förändringar i din lokal behöver du ett godkännande från oss som hyresvärd innan förädringen kan påbörjas. Krävs det bygglov för den planerade förändringen? I detta fall ansöker du själv om bygglov efter godkännande från din förvaltare. 

Lokalen jag hyr är i behov av upprustning, vem bekostar detta?

Underhållsåtgärder i din lokal bekostas av dig som hyresgäst. Kontakta din förvaltare, för att göra förändringar i din lokal behöver du först få ett godkännande från din förvaltare.

Jag vill profilera mitt företag med en fasadskylt, hur går jag tillväga? 

För varje fastighet har vi en skyltprofil. För att få sätta upp din skylt på fastighetens fasad krävs ett särskilt avtal med din hyresvärd. 

Kontakta din förvaltare för mer information om reglerna för just din fastighet.

 Får jag lov att sätta upp en flagga?

Flera av våra fastigheter har en flaggstång på kringliggande mark. Önskar du hyra en för uppsättning av din bolagsflagga är du välkommen att kontakta din förvaltare. 

Jag är i behov av att hyra parkeringsplatser, vem kontaktar jag?

Vänligen kontakta din förvaltare för mer information om parkeringsmöjligheter i ditt område.