Du är här
Covid-19
Här har vi samlat viktig information om covid-19. Vi förstår att många känner oro över hälsa och ekonomi, det är en unik situation som påverkar oss alla.
Vad gör vi på Balder?
Alla som jobbar på Balder och våra samarbetspartners stannar hemma vid symtom, även om de är lindriga. Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer.
De som har möjlighet att jobba hemifrån gör detta och vi har infört restriktioner för resor inom jobbet för att minska smittspridningen.
Öppettider och kontakt
Vi tar bara emot bokade besök på våra kontor, se kontaktuppgifter och öppettider för varje kontor.
På Mitt Balder kan du lämna kontakt- och serviceärenden dygnet runt. Där hittar du också ditt avtal, avier och info kopplad till ditt område/fastighet. Observera att vi i nuläget prioriterar akuta serviceärenden, läs mer här.
Kundservice tar emot samtal och mail som vanligt, se kontaktuppgifter och öppettider.
Rekommendationer till hyresgäster
Har du en bokad tid med Balders personal eller våra samarbetspartners så ber vi dig boka om den ifall du eller någon i ditt hushåll visar symtom, även ifall de är lindriga.
Stanna hemma om du är sjuk. Visa hänsyn och undvik att vistas allmänna utrymmen som trapphus eller tvättstuga förrän du varit symtomfri i minst två dygn.
Följ Folkhälsomyndighetens riktlinjer och rekommendationer – håll avstånd från andra personer, hosta och nys i armveck samt tvätta händerna med tvål och vatten ofta.
Kundbesök
Inför alla eventuella kundbesök kommer vi ställa följande frågor:
- Har du eller någon i ditt hushåll konstaterad covid-19 eller förkylningssymtom som hosta, feber eller andra luftvägsbesvär?
- Har du eller någon i ditt hushåll träffat en person som haft ovan nämnda symtom eller varit sjuk i covid-19 under veckan?
Om svaret är ja på fråga 1 ber vi dig återkomma när du tillfrisknat och varit helt symtomfri i minst 2 dygn. Svarar du ja på fråga 2 så gör vi en bedömning när det är lämpligt att komma på kundbesök.
Vi ber dig att besvara dessa frågor sanningsenligt, det är något vi infört för att kunna fortsätta besöka våra kunder på ett tryggt sätt.
Serviceanmälan
För oss att det viktigt att ta hand om våra hus och dig som hyresgäst. Vi tänker också på våra medarbetare. Våra fastighetsskötare som arbetar i våra områden är extra utsatta. Därför kommer vi att prioritera nödvändiga åtgärder i och omkring våra fastigheter.
Vi ber er därför att endast anmäla akuta serviceärenden till oss. Ett akut ärende är ett ärende som kan framkalla fara eller skada för dig eller fastigheten, exempelvis:
- Krossad glasruta
- Fönster och ytterdörrar som inte går att stänga
- Lås som inte fungerar, borttappad nyckel till lägenhet
- Läckande kran eller rörledning, allt som rinner/droppar
- El-fel, exempelvis ifall ett vägguttag som har lossnat eller en huvudsäkring som gått sönder
- Stopp i avloppet
- Toalettstol som är ur funktion
- Ohyra
- Vitvaror som inte fungerar (trasig kyl, spis, tvättmaskin etc.)
Om du gör en serviceanmälan som är akut måste du meddela oss ifall du är sjuk, har symtom eller om någon i ditt hushåll eller närhet har Covid-19 så vi kan vidta lämpliga skyddsåtgärder.
När vi hjälper dig i ett ärende kommer vi att be dig och din familj att lämna lägenheten, för din och våra medarbetares trygghet. Har du inte möjlighet att lämna lägenheten kontaktar du oss så kommer vi överens om en lösning.
Visningar
Visar du eller någon i ditt hushåll symtom ber vi dig boka om visningen. På alla visningar undviker vi handskakningar och håller avstånd, endast ett fåtal personer får därför vara i bostaden/lokalen samtidigt.
Nyproduktion
Vi har endast bokade visningar. För att boka en visning tar du kontakt med ansvarig mäklare för projektet, kontaktinformation finns på respektive projektsida. Vid om- eller avbokning kontaktar du ansvarig mäklare.
För vissa projekt har vi även digitala visningar. Har du gjort en intresseanmälan får du information via mail kring visning och säljstart.
Kommersiella lokaler och hyresrätter
Bokade visningar kan komma att skjutas på/ombokas. Vid om- eller avbokning tar du kontakt med kontaktperson på Balder eller befintlig hyresgäst.
Vi behöver hjälpas åt!
Vi uppmanar våra hyresgäster att ta hjälp av varandra för att underlätta vardagen för de som är sjuka eller i riskgrupp. Är du frisk och har möjlighet att hjälpa dina grannar: skriv en lapp och sätt upp i trapphuset. Här har vi samlat länkar med information om vad du kan göra lokalt för att antingen få hjälp eller hjälpa andra i och med utbrottet av coronaviruset.
Om du inte har möjlighet att få hjälp av familj, vänner eller grannar – kontakta oss så kan vi se om vi kan hjälpa dig.
Är det möjligt att få hyresreducering?
I nuläget ges ingen generell hyresreducering för alla hyresgäster. Ta kontakt med vår kundservice ifall du har problem med att betala hyra – vi har rutiner för att hantera dessa frågor och gör en bedömning skyndsamt och från fall till fall.

Hjälp andra eller få hjälp i coronakrisen
