Nöjeskrogen Harrys öppnar på klassisk adress hos fastighetsbolaget Balder i Sundbyberg

Nu står det klart att nöjeskrogen Harrys kommer öppna på den plats där Sundbybergs legendariska nattklubb Grand Garbo tidigare huserat. Invigning planeras till våren 2024 och bakom satsningen står lokala krögarna Petri Utriainen och Mika Savinainen.

Harrys är ett krogkoncept inom Eatertainment som utöver vällagad klassisk mat med svenska smaker erbjuder gäster i alla åldrar musik i alla dess former, sociala aktiviteter och en plats för firande och fest – många av de element som funnits genom åren på Grand Garbo. Verksamheten kommer drivas av Petri Utriainen och Mika Savinainen som båda har en bakgrund inom eatertainment och även driver andra krogar ihop.

- Vi är så glada att äntligen kunna berätta de här roliga nyheterna. Sundbyberg är sig inte likt sedan Garbos stängde, det var ju hela Norrorts nöjespalats och vi ser fram emot att ta den positionen igen med nya Harrys. Det kommer bli musik, glitter, dans, mat, dryck och väldigt kul, menar Petri Utriainen.

Harrys i Sundbyberg kommer att byggas och drivas enligt krogens nya koncept och blir en av verksamheterna i det kvarter som Fastighets AB Balder ska uppföra. Kvarteret Greta kommer bestå av fyra huskroppar i olika varma kulörer, med en stomme i trä och certifieras enligt Miljöbyggnad Silver. Här kommer Balder att erbjuda 65 bostadsrätter, en gemensam takterrass och lokaler i markplan.

- Det har genom hela processen varit viktigt för Balder att vårda platsen såväl gestaltnings- som innehållsmässigt och det är mycket glädjande att Harrys valt att etablera sig här hos oss. Nya Harrys kommer bli ett utmärkt komplement till dagens restaurang- och nöjesutbud och bidra positivt till centrala Sundbyberg i allmänhet och de boende i Greta i synnerhet, säger David Johansson, Regionansvarig Fastighetsutveckling på Balder.

Byggstart är planerad till sommaren 2022 och våren 2024 beräknas Harrys liksom de första boende att flytta in. Vilken eller vilka verksamheter som blir grannar med Harrys är ännu inte klart. För mer information om projektet och kommande säljstart, besök nyproduktion.balder.se.

Bilder

”Balders Kv. Greta”: Visualisering över kvarteret Greta där nöjeskrogen Harrys kommer husera i en av lokalerna i markplan. Bild: Balder.

”Harrys Sundbyberg Mika Petri”: Mika Savinainen och Petri Utriainen, krögare Harrys Sundbyberg. Foto: Niclas Kindahl.

Eva Jonasson, Presskommunikatör Balder, telefon +46 (0)31-10 79 44
Carina Fabregat, Pressansvarig Harrys, telefon +46 (0)70-968 38 00
Petri Utriainen, Krögare Harrys Sundbyberg, telefon +46 (0)70-794 45 35

____________________________________________________________________________________________________________________

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella fastigheter. Balder är ett av de största fastighetsbolagen på den nordiska marknaden med fastigheter även i Tyskland och Storbritannien. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Fastighetsbeståndet hade per 31 december 2021 ett värde om 191,8 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap.