Balder offentliggör riktad nyemission om 18 miljoner aktier av serie B och tillförs härigenom knappt 1,2 Mdkr

Regulatoriska pressmeddelanden  –
Styrelsen i Fastighets AB Balder (publ) (”Balder”) har med stöd av bemyndigande från årsstämman 11 maj 2023 beslutat om en riktad kontantemission om 18 miljoner aktier av serie B till en teckningskurs om 64,85 kronor per aktie.

Tecknare av aktierna i nyemissionen är AMF och Swedbank Robur. Genom nyemissionen tillförs Balder 1 167 300 000 kronor före emissionskostnader, som beräknas uppgå till cirka 50 000 kronor. Kapitalet möjliggör återköp av upp till EUR 200 miljoner av Balders utestående hybridkapital om cirka EUR 400 miljoner.

– Det glädjer oss att två välrenommerade investerare ökar sitt ägande i Balder. Vi ser fram emot att förvalta förtroendet på bästa sätt, säger Erik Selin, VD.

Syftet med nyemissionen och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att genom nyemissionen låta välrenommerade investerare öka sitt ägande i Balder. Därtill möjliggör nyemissionen att Balder kan återköpa del av utestående hybridkapital. På grund av den tidsutdräkt som en företrädesemission innebär samt det rådande marknadssentimentet är det styrelsens bedömning att en nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ligger i Balders och samtliga aktieägares intresse och därför också motiverar avvikelsen från huvudregeln att nyemissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna. Styrelsens bedömning är att villkoren i emissionen är marknadsmässiga eftersom de har bestämts genom en förhandling på armlängds avstånd mellan Balder och investerarna där teckningskursen i allt väsentligt motsvarar den volymvägda genomsnittskursen för bolagets aktie av serie B på Nasdaq Stockholm den 12 februari 2024 om 64,93 kronor per aktie.

Nyemissionen innebär en utspädningseffekt om cirka 1,5 procent i förhållande till antalet aktier och cirka 1,0 procent i förhållande till antalet röster i Balder genom att antalet utestående aktier ökar från 1 154 000 000 till 1 172 000 000 (fördelat på 67 376 592 aktier av serie A och 1 104 623 408 aktier av serie B) och antalet röster ökar från 176 038 932,8 till 177 838 932,8.

Erik Selin, VD, tel. 031-10 95 92
Ewa Wassberg, Finanschef, tel. 031-351 83 99

Denna information är sådan som Fastighets AB Balder (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 februari 2024 kl. 22:15 CET.