Nu är Karlatornet högsta byggnaden i Göteborg

Göteborg har en ny herre på täppan. I och med gjutningen av 45:e våningen av Karlatornets kärna har byggnaden nått en höjd på 146 meter. Det gör Karlatornet till den högsta byggnaden i staden, trots att det är cirka 100 meter kvar till toppen.

- Vi har passerat väldigt många milstolpar i det här projektet, antagen detaljplan, världsunik pålning, gjutning av rekordstor bottenplatta och halvvägs till full höjd, för att nämna några. Att bli högst i stan är definitivt ännu en som vi ska glädjas åt. Det är ytterligare ett bevis på att vi har många otroligt duktiga människor i det här projektet som levererar ett fantastiskt resultat dag efter dag, oavsett väder och vindar, säger Ola Serneke, VD för Serneke Invest och initiativtagare till Karlatornet.

I början på mars nådde byggnationen halvvägs på sin väg mot de totalt 73 våningarna och en slutlig höjd på drygt 246 meter över färdig mark. Under en tid har byggtakten i genomsnitt varit ett våningsplan i veckan. Nyligen påbörjades den del av Karlatornet, där byggnaden får sin karakteristiska ”twist” i våningsintervallet 38 till 57. Där flyttas byggnadens hörn cirka 60 cm per våning och skapar en midja som vrider sig en kvarts varv.

Enligt plan når byggnationen våning 60 i september och då nås ännu en milstolpe i projektet – Karlatornet passerar Turning Torsos 190 meter och blir högst i Norden.

På våning 69 ska ett observationsdäck byggas dit allmänheten kommer att ha tillgång. Utsiktsplanet kommer att bli en unik upplevelse och en stark besöksdestination för hela Göteborg.

Just nu pågår en mängd olika moment i byggnationen samtidigt. I toppen gjuts kärna och bjälklag, fasaden monteras och har nått upp till våning 25 och i husets nedre delar färdigställs lägenheter med kök, parkettgolv och övrig fast inredning. Däremellan görs alla övriga installationer för att färdigställa de drygt 600 lägenheterna till att inflyttningen i Karlatornet inleds under andra halvåret 2023.

- Just nu har vi en arbetsstyrka på cirka 500 personer som jobbar i två skift. Det är ett enormt stort och spännande projekt som kräver noggrann planering och koordinering. Arbetet flyter på fint och vi ligger enligt alla planer, säger arbetschef Anders Gustafson.

Samtidigt som Karlatornet växer mot sina 73 våningar fortsätter utvecklingen i den omkringliggande stadsdelen Karlastaden. Byggnationen av kvarteret Capella, som kommer att innehålla såväl bostäder som skola, vård och kommersiella verksamheter, är i full gång och har i vissa delar stommen klar. Ytterligare fem av Karlastadens hus utvecklas just nu i samarbete med Fastighets AB Balder. Ett återstående kvarter, som enligt planen ska bli stadsdelens näst högsta hus, med en höjd på cirka 150 meter, är ute till försäljning i marknaden. Karlastaden kommer totalt att innehålla cirka 2 000 lägenheter samt en rad verksamheter för restauranger, kaféer, skolor, vård, kultur.

- Det är fantastiskt att se och vara en del av denna unika stadsdel som växer fram. Att vi nu når ytterligare en milstolpe med Karlatornet stärker oss alla i arbetet med att skapa något som kommer att tillföra Göteborg än mer attraktionskraft, säger Erik Selin, VD i Fastighets AB Balder.

Eva Jonasson, presskommunikatör Fastighets AB Balder
Tel: + 46 31 10 79 44