Fastighets AB Balder och Hedin Mobility Group AB storsatsar i Linköping

I en gemensam storsatsning i Linköping uppför fastighetsbolaget Balder sex nya fullserviceanläggningar för Hedin Mobility Group AB. Först ut är nya Porsche Center Linköping som invigs 25 februari och blir Nordens första fullserviceanläggning enligt det nya konceptet Destination Porsche. Under 2022 kommer ytterligare två märkesanläggningar att invigas och tre att byggstartas.

På en bruttototalyta om cirka 15 000 kvm i området Mörtlösa, längs E4:an vid norra infarten till Linköping kommer Hedin Mobility Group att etablera sig med totalt sex nya fullserviceanläggningar. Fastighetsägare och byggherre är Balder som i och med färdigställandet av fullserviceanläggningarna i Mörtlösa hyr ut omkring 50 fastigheter till Hedin Mobility Group AB runt om i landet.

- Vi är mycket glada över vårt nära samarbete med Balder och tilltron de har till Hedin Mobility Group som deras hyresgäst. Platsen utmed E4:an som vi valt för de sex fullserviceanläggningarna är helt optimal för bilförsäljning och service. Det är även en stor ära att den första är Nordens första Destination Porsche anläggning, säger Anders Hedin, ägare och VD, Hedin Mobility Group AB.

- Hedin Bil och Balder har en lång och fin historia tillsammans som nu förstärks än mer genom vår gemensamma satsning i Linköping. Platsen för de nya anläggningarna har mycket bra skyltläge mot E4 och självklart ska en koncern som Hedin Bil presentera sina fordon och tjänster i moderna, tillgängliga och smarta lokaler. Vi är också mycket glada och nöjda över det fina samarbetet med kommunen som har möjliggjort satsningen, säger Martin Berg, Regionchef kommersiella fastigheter på Balder.

Först ut i satsningen är nya Porsche Center Linköping som slår upp portarna 25 februari. Fullserviceanläggningen är på cirka 3 500 kvm och förberedd med solcellsanläggning för strömförsörjning av såväl fastigheten som elbilladdarnas behov.

På tomten intill Porsche-anläggningen invigs Jaguar/Land Rovers nya lokaler i maj och senare i år kommer ytterligare en anläggning att färdigställas. Byggstart för de tre sista fullserviceanläggningarna är planerad till våren 2022 med invigning sommaren 2023.

Eva Jonasson, Presskommunikatör på Balder
telefon + 46 (0)31-10 79 44

Media & press, press@hedingroup.com
Hedin Mobility Group

____________________________________________________________________________________________________________________

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella fastigheter. Balder är ett av de största fastighetsbolagen på den nordiska marknaden med fastigheter även i Tyskland och Storbritannien. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Fastighetsbeståndet hade per 31 december 2021 ett värde om 191,8 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Hedin Mobility Group är en av Europas största privatägda bilåterförsäljare. I koncernens portfölj finns över 30 bilvarumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Verksamheten är representerad på drygt 140 platser i Sverige, Norge, Belgien, Schweiz och Tyskland. I portföljen finns även generalagenturerna för Ford och MG i Sverige, samt Dodge och RAM, grossistverksamhet inom däck och reservdelar, hyrbilsbolaget Mabi Mobility AB, privatleasingbolaget Car to Go Sweden AB, företagsleasingbolaget Unifleet AB samt delägarskap i Pendragon PLC och iMove AS. Hedin Mobility Group ingår i Hedin Group koncernen tillsammans med Tuve Bygg AB och I.A. Hedin Fastighet AB. Hedin Group är även delägare i Consensus Asset Management och Ripam Invest AB som äger Marstrands Kurhotell, Kurbadhus och Societetshus.