Balder och Serneke utvecklar nytt kvarter i Karlastaden

Fastighets AB Balder och Serneke fortsätter sin gemensamma utveckling i Karlastaden. Parterna har avtalat om att tillsammans utveckla kvarteret Auriga, som kommer bli det tredje högsta bostadshuset i Göteborg med en höjd på cirka 125 meter.

Serneke har genom två transaktioner överlåtit den aktuella fastigheten till det av parterna gemensamt ägda bolaget Karlastaden Group AB, det JV-bolag som bildades i samband med en tidigare affär vid halvårsskiftet 2021. Den första transaktionen omfattar fastighetens högre del och den andra omfattar den lägre podiedelen av det kommande kvarteret. Båda delar omfattas av ett gemensamt ramverk för fortsatt utveckling och entreprenad.

Byggnaden, med namnet Auriga, kommer att få 36 våningar, omfatta cirka 48 000 kvm och kommer utöver cirka 400 lägenheter även att rymma kontorslokaler samt butiker och restauranger i bottenplan. Det blir enligt planen det tredje högsta huset i stadsdelen och därmed även det tredje högsta bostadshuset i Göteborg.

- Vi tar nya stora kliv i att förverkliga Karlastaden och att vi gör det tillsammans med Balder känns både naturligt och väldigt tillfredsställande. Våra samarbeten, som idag finns på många håll i landet, fungerar väldigt väl. Att få möjlighet att fortsätta ett vinnande koncept känns väldigt positivt, säger Ola Serneke, VD för Serneke Invest.

- Samarbetet fungerar mycket bra och det kanske största beviset på det syns nu på allt längre avstånd. Med Karlatornets framväxt får Göteborg en ny spännande skyline och det känns väldigt bra att vi nu tar nästa steg i utvecklingen av Karlstaden. Det kommer bli en helt ny stadsdel med bostäder, restauranger, butiker och allt annat som behövs i en modern och levande stadsdel, säger Erik Selin, VD Fastighets AB Balder.

Serneke kommer att ansvara för byggnation och fastighetsutveckling av kvarteret Auriga.

Balder är sedan december 2020 hälftenägare av Karlatornet, Nordens högsta hus, som är under uppförande. Serneke och Balder utvecklar också sedan tidigare ytterligare fyra hus i den framväxande stadsdelen Karlastaden på Lindholmen i Göteborg.

Eva Jonasson, presskommunikatör Fastighets AB Balder
Tel: + 46 31 10 79 44