MITT HYRESKONTRAKT

Hyresavtalet är den juridiska överenskommelsen mellan dig som hyresgäst och oss som hyresvärd. På den här sidan hittar du svar vi på vanliga frågor som rör ditt kontrakt, andrahandsuthyrning, inneboende, byte och överlåtelse. 

Ditt hyresavtal innehåller viktig information om din bostad, exempelvis:

  • Allmänna hyresvillkor
  • Storlek (antal kvadratmeter)
  • Hyreskostnad
  • Vad som ingår i hyran

Om du har frågor om ditt hyresavtal är du välkommen att kontakta kundservice

Var hittar jag mitt kundnummer?

Med kundnummer avses ditt avtalsnummer. Det hittar du enklast på ditt hyreskontrakt eller på din hyresavi. Det finns även på vår kundportal Mitt Balder.

Ditt avtalsnummer består av en serie siffor, exempelvis 12345-1234-12.

Var hittar jag mitt anläggnings-ID?

När du ska teckna elavtal med en elleverantör behöver du uppge ditt anläggnings-ID. Då är det din gatuadress och Skatteverkets lägenhetsnummer som åsyftas. 

Skatteverkets lägenhetsnummer kan du hitta på:

  • Din ytterdörr
  • Ditt hyresavtal under rubriken “Officiellt nummer”
  • Infotavla vid porten eller i trapphuset
  • Din brevlåda eller ditt postfack

Var hittar jag mitt lägenhetsnummer?

Skatteverkets lägenhetsnummer kan du hitta på:

  • Din ytterdörr
  • Ditt hyresavtal under rubriken “Officiellt nummer”
  • Infotavla vid porten eller i trapphuset
  • Din brevlåda eller ditt postfack

Vad är skillnaden mellan objektsnummer och lägenhetsnummer?

Objektnumret är hyresvärdens nummer för din lägenhet.

Lägenhetsnumret är Skatteverkets nummer som finns med i folkbokföringsregistret.

Hur registrerar jag mig på Mitt Balder efter att jag har skrivit på kontraktet?

Mitt Balder är vår digitala hyresgästportal och endast du som är hyresgäst hos Balder har ett konto. (Om du vill söka lägenhet hos oss behöver du registrera dig hos vår samarbetspartner HomeQ där alla lediga lägenheter annonseras.)

Ditt konto på Mitt Balder aktiveras dagen efter du har skrivit på ditt hyreskontrakt. Du loggar in med personnummer och BankID.

På Mitt Balder kan du bland annat göra en felanmälan och se uppgifterna du behöver för att betala hyran.

Hyr du en kommersiell lokal?

Om du hyr en lokal för kommersiell verksamhet, kontakta kundservice eller din förvaltare på Balder så får du hjälp med inloggningsuppgifter till ditt konto.

Hur säger jag upp mitt hyresavtal eller annat kontrakt?

För att hjälpa dig genom processen har vi gjort en guide för uppsägning och utflyttning med information som är viktig att tänka på, för dig som har en hyresrätt, garage, parkeringsplats, förråd eller lokal. 

Observera att uppsägningstiden för våra hyresrätter är tre hela kalendermånader så var ute i god tid för att undvika dubbla hyror.