FRÅGOR OCH SVAR

Att bo i hyresrätt är enkelt men det kan ändå uppstå frågor i vardagen. Här hittar du svar på de flesta frågor som kan dyka upp. Om du har en annan fundering eller önskar personlig service är du välkommen att kontakta kundservice.
Frågor och svar för dig som hyr lokal

A

Aktiviteter och event

Det är viktigt för oss att du trivs i ditt område. Därför ordnar vi med jämna mellanrum olika aktiviteter för dig som är hyresgäst. Det kan exempelvis vara trygghetsvandringar, informationsmöten eller aktiviteter för barn och unga. Håll utkik efter information i trapphuset eller i brevlådan.

Akuta fel

Om det har uppstått ett allvarligt akut problem i din lägenhet, lokal eller fastighet som inte kan vänta till nästa vardag ska du omedelbart ringa vår kundservice, tel 0774-49 49 49. Om det är kväll eller helg kopplas du vidare till vår fastighetsjour som är tillgänglig dygnet runt, alla dagar.

Vid risk för brand eller personskada, ring alltid nödnumret 112.

Exempel på akuta ärenden:

  • Stopp i toaletten eller avloppet med risk för översvämning.
  • Stopp i hissen.
  • Vattenläcka eller översvämning.
  • Helt strömlös lägenhet.
  • Krossad glasruta med risk för skada på person eller fastighet.
  • Omfattande störning från grannlägenhet
  • Kyl eller frys har slutat att fungera
  • Borttappad nyckel (Om du har låst ute dig och ringer jouren debiteras du för upplåsningen direkt på plats. Observera att jouren endast kan öppna för dig som står på hyreskontraktet och att du måste kunna legitimera dig på plats.)
     

Exempel på ärenden som ej är akuta:

  • Trasig glödlampa eller belysning som ej fungerar av annan anledning.
  • Droppande kran.
  • Dålig tv-bild. (Kontakta din leverantör av bredband och tv för hjälp med tv-bilden.)
  • En mindre skada på väggar eller golv.
  • Lite lägre temperatur i lägenheten en kortare period. Läs mer om temperatur och värme i din lägenhet.
  • Snö på din parkeringsplats.
  • Internet som ligger nere (kontakta din leverantör av bredband och tv för hjälp med din uppkoppling).
  • Avlopp där vattnet rinner ner långsamt. Läs mer om vatten och avlopp för instruktioner om hur du rensar golvbrunn och vattenlås.
  • En dörr eller lucka som knarrar eller inte går att stänga.
  • Trasiga lådor/skåp i kök, badrum eller garderob.
     

Observera att kostnaden för onödiga jourutryckningar kommer att debiteras dig som är hyresgäst.

För att anmäla ett ärende som ej är akut, vänligen gör en felanmälan genom vår kundportal Mitt Balder eller kontakta kundservice.

Andrahandsuthyrning

Enligt hyreslagen har du rätt att hyra ut din lägenhet i andra hand under en överenskommen period om hyresvärden gett sitt tillstånd. Vi på Balder ger tillstånd för det om du har beaktansvärda skäl för andrahandsuthyrningen.

Mer information om regler, villkor och hur du ansöker om tillstånd finns på sidan Mitt hyreskontrakt

Autogiro

Med autogiro kan du känna dig trygg med att din betalning är både korrekt och i tid. Du behöver bara se till att pengarna finns på angivet konto på förfallodagen. Läs mer om hur du ansöker om autogiro på sidan Min hyra

B

Balkong, terrass och uteplats

  • Tänk på att inte ha dörren öppen om det blåser kraftigt.
  • Använd så lite vatten som möjligt när du vattnar för att inte störa grannarna under.
  • Det är inte tillåtet att grilla på balkong eller uteplats.
  • Vindskyddet ska placeras på insidan av räcket/staketet och får inte fästas i fasaden på något sätt.
     

Läs mer om våra regler för balkong, terrass och uteplats på sidan för allt som rör din lägenhet.

Barnvagnar

I de flesta av våra fastigheter finns ett särskilt förråd för barnvagnar. Om din fastighet inte har ett sådant, fråga din fastighetsskötare var du bäst placerar barnvagnen. Om det inte finns särskild plats för barnvagnar behöver dessa förvaras i lägenheten.

Barnvagnar får inte placeras i porten, trapphuset eller i källargången. Saker som står i gemensamma utrymmen kan fylla trapphuset med rök om de börjar brinna och de kan också hindra vid utrymning.

Besiktningar

Efter att du har sagt upp ditt hyreskontrakt behöver du delta i två besiktningar: en förbesiktning och en slutbesiktning. Läs mer om vad detta innebär på sidan för dig som ska flytta ut.

Byte av lägenhet och överlåtelse

Både vid byte av lägenhet och överlåtelse är det viktigt att först ansöka om tillstånd från oss. Först när vi har godkänt den nya hyresgästen går det bra att överlåta/byta din lägenhet.

Läs mer på vår sida om lägenhetbyte och överlåtelse.

Brandsäkerhet

Genom att vara försiktig och använda sunt förnuft kan du förebygga många skador i hemmet och samtidigt öka tryggheten för både dig själv och dina grannar i huset där du bor.

Läs mer om hur du kan förebygga brand på sidan om trygghet för dig och dina grannar.

Brandvarnare

Brandvarnare är ett viktigt skydd i varje hem. Om du sover medan en brand bryter ut ger brandvarnaren dig 2–3 minuter extra tid att ta dig ut ur den brinnande bostaden.

Vi på Balder ansvarar för att det finns brandvarnare i din lägenhet när du flyttar in, men det är ditt ansvar som hyresgäst att byta batteri och se till så att den fungerar. Saknar du en brandvarnare är du välkommen att kontakta kundservice.

Testa brandvarnaren regelbundet och byt batterier vid behov. Låt detta bli en rutin när du städar. I vissa lägenheter sitter brandvarnare med inbyggda batterier som du inte kan byta själv. Om du har en sådan brandvarnare, vänligen gör en felanmälan så hjälper din fastighetsskötare dig med batteribytet.

Läs mer om hur du kan förebygga brand på sidan om trygghet för dig och dina grannar.

Bredband och tv

De flesta av våra fastigheter är bundna till en enskild leverantör av fast bredband/tv. Det kan vara Telia eller Bahnhof. 

Om du har problem med internet/tv ska du i första hand kontakta din leverantör. Balders kundservice kan inte svara på frågor som rör problem med internet/tv, utan du får kontakta respektive leverantörs kundtjänst. Ofta finns det också aktuell driftsinformation på respektive hemsida där du kan se om det är något fel i just ditt bostadsområde just nu.

Läs mer om bredband och tv i din lägenhet.

C

Cyklar

Din cykel ska parkeras i cykelrummet eller i cykelställ utomhus. Fråga din fastighetsskötare om du behöver hjälp med att hitta rätt i just ditt bostadsområde.

Med jämna mellanrum genomför vi cykelrensningar för att bli av med övergivna cyklar. Självklart informerar vi om detta i förväg.

Min cykel har blivit stulen – vad gör jag?

Vi beklagar att din cykel har blivit stulen. Vi på Balder kan tyvärr inte hjälpa till utan du måste anmäla stölden till polisen och till ditt försäkringsbolag.

D

Diskmaskin

Tänk på att alltid vara hemma när du kör diskmaskinen om läckage skulle uppstå. 

Du som hyr en bostad av Balder får ej på egen hand installera en diskmaskin i ditt kök – kontakta alltid ditt lokala förvaltningskontor för att stämma av vad som är möjligt i just din lägenhet.

Driftsstörningar

Om det är något som inte fungerar som det ska i din lägenhet eller i din fastighet kan du göra en felanmälan

E

Elavtal

För att du ska ha el i lägenheten på tillträdesdagen behöver du i förväg teckna två olika avtal:

  1. Avtal för elnätet. Detta är ett fast abonnemang där du betalar licenskostnaden för användningen av el i din bostad.
  2. Avtal för elhandel. Du tecknar ett valfritt abonnemang, oftast ett rörligt avtal, med valfri elleverantör.

Du får själv jämföra priser och teckna dina avtal.

Individuell mätning och debitering

Om du bor i ett nybyggt hus, eller ett hus som genomgått en omfattande renovering, kan det finnas mätutrustning för IMD – individuell mätning och debitering – i ditt hus. IMD gör det möjligt att mäta förbrukningen av el samt kall- och varmvatten i varje enskild lägenhet. Det innebär att du som hyresgäst endast betalar för det du förbrukar. Du kan med andra ord själv påverka dina kostnader – det är rättvist för alla och bra för miljön. Förbrukningen debiteras på hyresavin med fem månaders eftersläpning (exempel: den faktiska kostnaden för januari debiteras på hyresavin för juni). Om det finns IMD för er i din fastighet finns det en upphandlad elleverantör vilket innebär att du som hyresgäst inte behöver teckna ett eget elavtal. Titta på ditt hyresavtal eller kontakta kundservice om du är osäker.

Element

Vid ett hastigt omslag till kallare väder kan värmesystemet behöva några dagar att anpassa sig till kallare väder. Om du täcker över termostaten med gardiner eller möblerar framför elementen, fungerar inte termostaten som den ska. Tänk därför efter när du inreder ditt hem.

Gör så här om du tycker det är kallt i din lägenhet

  1. Avvakta några dagar för att värmesystemet ska hinna anpassa sig efter väderomslaget.
  2. Se till att möbler, gardiner eller elementskydd inte täcker elementen då det hindrar luften från att cirkulera och sprida värmen i rummet. Det är också viktigt att inte täcka termostaten som känner av temperaturen i rummet.
  3. Se till att ventilerna i din lägenhet är öppna och rena. Om en ventil täpps igen kan ventilationen sluta att fungera och då sprids inte värmen i lägenheten. Stängda ventiler kan också leda till kallt drag från dörrspringor, brevinkast etc. Ventilerna i din lägenhet kan vara placerade vid elementet, vid fönstret eller på väggen.
  4. Mät temperaturen genom att placera en termometer, gärna digital, mitt i rummet 1 meter över golvet. Om termometern visar under 20°C flera dagar i rad kan du göra en felanmälan.
     

Läs mer om temperatur och värme i din lägenhet.

Entréporten

Trapphuset är ett utrymme som du och dina grannar delar. Det är bara ni och era besökare som får vistas här. Kom ihåg att bara släppa in personer som du vet tillhör fastigheten genom entrédörren och glöm inte att stänga den ordentligt efter dig.

Tänk på ljudvolymen – trapphuset har ofta hårda ytskikt vilket gör att ljud upplevs högre.

Så gör du för att öppna porten när någon ringer via porttelefonen 

Om din entré har en porttelefon kan gäster söka efter ditt namn och ringa på. Då ringer det i din mobiltelefon. För att öppna dörren, tryck på knapp ”5” på din telefon.

Ändrar du telefonnummer under din hyrestid, kontakta kundservice så uppdaterar vi systemet.

Notera att inga koder är inlagda i portens passagesystem. Entrédörren ska öppnas genom porttelefonen eller med en av tre taggar som du har fått från oss vid inflyttningen.

Inga föremål får förvaras i trapphuset

Fria passager i porten och trapphuset kan vara livsavgörande vid brand. Därför får du inte förvara några ägodelar i trapphuset eller i andra gemensamma utrymmen. Alla föremål ger en ökad risk för brand, förhindrar utrymningsvägar och försvårar framkomlighet för räddningstjänsten om faran är framme.

Barnvagn och cykel ska förvaras i respektive förråd, lägenhet eller i annat avsatt utrymme. Dörrmattan ska placeras innanför lägenhetsdörren – inte i trapphuset.

Läs mer: 

F

Felanmälan

Om något i din bostad eller lokal inte fungerar som det ska kan du göra en felanmälan. Ärenden hanteras måndag-fredag och vi kontaktar dig så snart vi kan. Alla ärenden hanteras av våra fastighetsskötare i tur och ordning. Akuta ärenden prioriteras alltid och hanteras dygnet runt.

Gör en felanmälan

Tänk på att många problem i lägenheten eller lokalen kan du enkelt fixa själv – läs gärna mer på någon av följande sidor innan du skickar in en felanmälan. 

Fåglar

Det är inte tillåtet att mata fåglar på balkongen eller någon annan plats i bostadsområdet. Det kan locka till sig råttor, möss och andra skadedjur. 

Om du har problem med störande måsar kan du göra en felanmälan. Vi rekommenderar att du gör en digital felanmälan via vår kundportal Mitt Balder. Ärendet skickas då direkt till Anticimex. Du kan också kontakta kundservice via e-post eller telefon.

Förråd

Till din lägenhet hör ett förråd. Vid inflyttningen kommer personal från Balder att informera dig om var det är beläget. Oftast finns på det på vinden eller i källaren, men i vissa av våra lägenheter finns förrådet inne i lägenheten.

I vissa av våra bostadsområden finns det möjlighet att hyra ett extra förråd. Kontakta kundservice om du vill veta mer. 

Tänk på:

  • Förvara inga värdesaker i ditt förråd. Om det blir inbrott är det din hemförsäkring som ska täcka din förlust.
  • Ur brandsäkerhetssynpunkt är det förbjudet att förvara antändliga vätskor, gaser eller explosiva ämnen i förrådet.
  • Det är förbjudet att förvara moped, el-cykel, el-kick, el-scooter eller liknande i förrådet.
  • Du får förvara högsta fyra bildäck i förrådet.

G

Garage

Du kan hyra en parkeringsplats eller garage av Balder i mån av plats. Om det inte finns en ledig parkeringsplats eller garage att hyra just nu, vänligen skicka in ditt önskemål om att ställa dig i kö genom att göra ett kontaktärende i Mitt Balder. Du kan också kontakta kundservice

Priset för parkeringsplatsen eller garaget kan variera beroende på om det är ett låsbart garage, en parkeringsplats med tak eller om parkeringen har ett elvärmeuttag eller laddstolpe

Om du inte är hyresgäst hos Balder i dagsläget men ändå är intresserad av att hyra parkeringsplats eller garage av oss, vänligen kontakta kundservice för att få veta mer om vilka möjligheter som finns i ditt område. 

Sök lediga parkeringsplatser och garage

Glödlampor

Du som hyresgäst ansvarar själv för att byta glödlampor i lägenheten. Det gäller både glödlampor i taket och lampor i ugn, fläkt och kyl/frys.

Om du själv inte kan utföra bytet av glödlampor i spis, fläkt eller kylskåp kan du göra en felanmälan så hjälper vår fastighetsskötare dig. Du behöver dock själv skaffa själva glödlampan.

Tips! Använd alltid led-lampor. En led-lampa använder 4–5 gånger mindre energi än en glödlampa och håller upp till 15 000 timmar.

Läs mer om hur du kan bidra till en hållbar vardag.

Grillning

För brandsäkerhets skull och med hänsyn till dina grannar är det endast tillåtet att grilla på den gemensamma grillplatsen på gården. Det är inte tillåtet att grilla på balkong eller uteplats.

Läs mer:

H

Hemförsäkring

Som hyresgäst kan du bli ersättningsskyldig för skador du har orsakat i fastigheten, både i din lägenhet, i allmänna utrymmen eller hos dina grannar. Det är därför obligatoriskt att du har en hemförsäkring under hela din hyrestid hos oss på Balder. Försäkringen tecknar du hos ett försäkringsbolag du själv väljer, och den ska börja gälla från och med dagen då du flyttar in.

Hemförsäkringen skyddar dig ekonomiskt om du behöver ersätta skador i din bostad eller grannbostaden. En hemförsäkring kan också ge dig ersättning om något inträffar i huset du bor i (exempelvis brand eller översvämning), eller om du får inbrott i ditt förråd.

När du flyttar in är det viktigt att säkerställa att hemförsäkring är uppdaterad utifrån din nya bostad. Dubbelkolla vilka skadefall som ersätts, maximibeloppet, självrisken och begränsningar i försäkringen. Ditt försäkringsbolag hjälper dig så att allt blir rätt.

Tips! Om din lägenhet har en säkerhetsdörr kan du få lägre premie. Fråga din fastighetsskötare om du är osäker.

Exempel där hemförsäkringen hjälper dig

  • Om din tvättmaskin läcker och leder till fuktskador i din lägenhet och hos grannen nedanför och du blir ersättningsskyldig för skadorna.
  • Om ditt barn skjuter en boll och krossar ett fönster och du blir ersättningsskyldig för skadorna.
  • Om en större händelse inträffar i huset du bor i (exempelvis en brand eller översvämning hos grannen). Då kan din hemförsäkring hjälpa dig att få en ersättningsbostad och ersättning för skadorna i din lägenhet.
  • Om det blir inbrott i ditt förråd och du blir av med saker.

Läs mer: 

Hyran

Hyran betalas alltid i förskott. Exempelvis ska månadshyran för april vara inbetald sista vardagen i mars. Den första hyresinbetalningen ska vara betald innan du flyttar in i din lägenhet. 

Det finns flera sätt att betala hyran. Smidigast är e-faktura eller autogiro. Du kan också få din hyresavi som pdf-fil till din e-postadress.

Betalas hyran för sent skickas inkassokrav efter några dagar. Tänk på att obetald hyra kan leda till att du blir uppsagd från lägenheten.

Läs mer om hyran, avisering och inbetalning

Husdjur

Hundar ska vara kopplade inom bostadsområdet. Glöm inte att plocka upp efter din hund.

I

Inredning och upphängningar

Du får inreda din lägenhet precis hur du vill så länge lägenhetens ytskikt inte blir förstörda. Innan du hänger upp något på väggen behöver du därför kolla vad det är för typ av vägg och vilken typ av upphängningsanordning som passar bäst på just den väggen – i kombination med hur stor och tung saken är som du ska fästa på väggen. Det är stor skillnad på att exempelvis hänga upp en tavla eller tv på en gipsvägg. Fråga din fastighetsskötare om du är osäker.

När du flyttar ut från lägenheten kan du bli återbetalningsskyldig för skador på ytskikten.

Tänk på:

  • Du får inte borra i badrumsväggen, varken på insidan i badrummet eller på utsidan i andra rum. Använd krokar med sugpropp eller klister (som går att ta bort).
  • Du får inte borra eller ta hål i väggarna på balkongen.
  • Sätt möbeltassar på alla möbler. Det minskar risken för repor och märken i golvet.
  • Använd gärna klisterkrokar (med klister som går att ta bort) för lättare upphängningar på väggarna.
  • Undvik att spika/skruva/borra i en rak, vertikal linje över/under uttag, antennuttag och telefonuttag, då det är stor risk att träffa en kabel i väggen.

Internet

De flesta av våra fastigheter är bundna till en enskild leverantör av fast bredband/tv. Det kan vara Telia eller Bahnhof. 

Om du har problem med internet/tv ska du i första hand kontakta din leverantör. Balders kundservice kan inte svara på frågor som rör problem med internet/tv. Ofta finns det också aktuell driftsinformation på respektive hemsida där du kan se om det är något fel i ditt område just nu.

Läs mer om bredband och tv i din lägenhet.

J

Jobba på Balder

Vi på Balder söker kontinuerligt nya kollegor. Du är välkommen att registrera din ansökan via vår karriärsida.

Det finns också möjlighet att praktisera på Balder. Inför varje termin lägger vi ut information på vår karriärsida om vilka avdelningar som söker praktikanter. Håll utkik där.

K

Kundservice

Kundservice hjälper dig med att svara på frågor, göra en felanmälan och komma i kontakt med rätt person. 

Kontakta Balders kundservice

Om du vill göra en felanmälan gör du det enklast via vår kundportal Mitt Balder

Tips! Tänk på att många problem i lägenheten eller lokalen kan du enkelt fixa själv – ta gärna en titt på någon av följande sidor nnan du skickar in en felanmälan. 

L

Lokal för kommersiell verksamhet

Våra fastigheter finns i Sveriges alla storstadsregioner och i många orter runt om i Sverige. Vi hjälper dig hitta rätt lokal för din verksamhet – vi erbjuder lokaler för kontor, butik, lager, restaurang, indust med mera.

Vi annonserar våra lediga lokaler via www.balder.se/lokaler. Där kan du lämna en intresseanmälan och hitta kontaktuppgifter till ansvarig uthyrare för vidare frågor.

I vissa av våra bostadsområden finns det möjlighet att hyra ett extra förråd. Kontakta kundservice om du vill veta mer. 

M

Mattor

Det är inte tillåtet att skaka mattor från fönster eller balkong. Detta med hänsyn till dina grannar. 

Mitt Balder

Mitt Balder är vår kundportal för dig som är hyresgäst hos oss. I Mitt Balder kan du registrera och följa dina felanmälningar, få en överblick på dina avtal och hitta betalningsinformation för dina hyresavier.

Bostadshyresgäster får automatiskt tillgång till Mitt Balder efter att hyresavtalet är signerat.

Om du hyr en kommersiell lokal behöver du kontakta din förvaltare eller vår kundservice för att registrera dig och få inloggningsuppgifter till Mitt Balder.

Måla om och tapetsera

Vi målar och tapetserar i lägenheterna med skäliga tidsmellanrum, men det hindrar inte att du själv, på egen bekostnad, målar eller tapetserar dina väggar. Stäm alltid av med oss innan du utför något arbete genom att kontakta kundservice eller ditt lokala förvaltningskontor

Tänk på att allt renoveringsarbete ska vara fackmannamässigt utfört. Du kan behöva återställa lägenheten, eller bli ersättningsskyldig för slarv, olämpligt material eller extrem färgsättning, när du flyttar ut.

N

Namnskylt

Vi ser till att namnet på namntavlan och postlådan i trapphuset byts när du flyttar in. Om detta mot förmodan inte är gjort senast dagen efter din tillträdesdag, vänligen gör en felanmälan.

Nycklar, taggar och lås

Extra nyckel/tagg

Om du behöver beställa en extra nyckel eller tagg, gör en felanmälan. Du kan också kontakta kundservice med din beställning. Det är viktigt att du vid beställningen anger beteckningen som står på den nyckel du behöver fler av. Beteckningen är en kombination av siffror och/eller bokstäver.

Den extra nyckeln får du själv bekosta. Vi tar betalt enligt den så kallade SABO-listan från Sveriges Allmännytta (bransch- och intresseorganisation för kommunala och privata bostadsbolag) och en extra administrationsavgift kan tillkomma.

Borttappad/stulen nyckel/tagg

Om du har tappat eller blivit bestulen på din nyckel/tagg, kontakta ditt lokala förvaltningskontor så vi kan spärra nyckeln/taggen och ta fram en ny till dig. Du kommer att debiteras för den förlorade nyckeln/taggen.

Om du har låst ute dig och ringer jouren debiteras du för upplåsningen direkt på plats. Observer att jouren endast kan öppna för dig som står på hyreskontraktet och att du måste kunna legitimera dig på plats.

Hantering av nycklar vid utflyttning

När du flyttar ut ska samtliga nycklar/taggar lämnas tillbaka till oss på Balder. Det gäller även de kopior som du eventuellt har gjort samt nycklar till förråd, tvättstuga, motorvärmare med mera. Om inte alla nycklar/taggar återlämnas får du betala för byte av lås och nya nycklar/taggar.

Tips! Skriv aldrig din hemadress på nyckelringen eller förrådets nummer på förrådsnycklarna.  

O

Ohyra och skadedjur

Om du upptäcker skadedjur, smådjur eller annan ohyra i din lägenhet, i ditt förråd eller i något gemensamt utrymme (exempelvis tvättstuga, vind, källare eller soprum) är du skyldig att omedelbart göra en felanmälan till oss på Balder.

Vi rekommenderar att du gör en digital felanmälan via vår kundportal Mitt Balder. Ärendet skickas då direkt till Anticimex. Du kan också kontakta kundservice via e-post eller telefon. 

Om du upptäcker att skadedjur orsakat skador på några av dina saker och tillhörigheter, exempelvis en tröja, tar du kontakt med ditt försäkringsbolag.

Tips! Anticimex hemsida kan du identifiera och läsa mer om de olika skadedjuren som finns.

P

Parabolantenn

I våra hus har vi förberett för kabel-tv. Läs mer på vår sida om brandband och tv

Önskar du sätta upp parabolantenn ska du kontakta kundservice.

Parkeringsplats och garage

Du kan hyra en parkeringsplats eller garage av Balder i mån av plats. Om det inte finns en ledig parkeringsplats eller garage att hyra just nu, vänligen skicka in ditt önskemål om att ställa dig i kö genom att göra ett kontaktärende i Mitt Balder. Du kan också kontakta kundservice

Priset för parkeringsplatsen eller garaget kan variera beroende på om det är ett låsbart garage, en parkeringsplats med tak eller om parkeringen har ett elvärmeuttag eller laddstolpe

Om du inte är hyresgäst hos Balder i dagsläget men ändå är intresserad av att hyra parkeringsplats eller garage av oss, vänligen kontakta kundservice för att få veta mer om vilka möjligheter som finns i ditt område. 

Sök lediga parkeringsplatser och garage

Besöksparkering

Eventuell besöksparkering i bostadsområdet är enbart avsedd för besökare. Om du som är boende i området parkerar på en besöksparkering kan du få böter. Detsamma gäller om du parkerar på gården, på en räddningsväg eller på en annan plats inne på gården där parkering ej är tillåten.

Parkeringsbot

Du kan ha fått en parkeringsbot om din bil ännu inte blivit registrerad hos ditt lokala parkeringsvaktbolag eller om du står felparkerad.

Har du fått en parkeringsbot på platsen som du hyr med bilen som är registrerad rekommenderar vi att du skapar ett kontaktärende via vår kundportal Mitt Balder och laddar upp ett foto på boten. Vi kan också kontakta kundservice

Persienner

Persiennerna ingår inte i hyran.

Om du vill köpa in och sätta upp nya persienner kan du göra det utan Balders tillstånd. Tänk på att inte skruva fast persiennen i själva fönsterbågen. Det förstör funktionen på själva fönstret och orsakar skador som du kan bli ersättningsskyldig för när du flyttar ut.

Personuppgifter och GDPR

För att kunna ge dig bästa möjliga service sparar vi dina kontaktuppgifter och felanmälningar. Om du behöver uppdatera dina kontaktuppgifter, exempelvis telefonnummer eller e-postadress, vänligen gör det i Mitt Balder eller genom att kontakta kundservice

Läs mer om personuppgifter och GDPR.

Port, trapphus och porttelefon

Trapphuset är ett utrymme som du och dina grannar delar. Det är bara ni och era besökare som får vistas här. Kom ihåg att bara släppa in personer som du vet tillhör fastigheten genom entrédörren och glöm inte att stänga den ordentligt efter dig.

Tänk på ljudvolymen – trapphuset har ofta hårda ytskikt vilket gör att ljud upplevs högre.

Så gör du för att öppna porten när någon ringer via porttelefonen 

Om din entré har en porttelefon kan gäster söka efter ditt namn och ringa på. Då ringer det i din mobiltelefon. För att öppna dörren, tryck på knapp ”5” på din telefon.

Ändrar du telefonnummer under din hyrestid, kontakta kundservice så uppdaterar vi systemet.

Notera att inga koder är inlagda i portens passagesystem. Entrédörren ska öppnas genom porttelefonen eller med en av tre taggar som du har fått från oss vid inflyttningen.

Inga föremål får förvaras i trapphuset

Fria passager i porten och trapphuset kan vara livsavgörande vid brand. Därför får du inte förvara några ägodelar i trapphuset eller i andra gemensamma utrymmen. Dörrmattan ska placeras innanför din dörr, inte i trapphuset. Alla föremål ger en ökad risk för brand, förhindrar utrymningsvägar och försvårar framkomlighet för räddningstjänsten om faran är framme.

Barnvagn och cykel ska förvaras i respektive förråd, lägenhet eller i annat avsatt utrymme. Dörrmattan ska placeras innanför lägenhetsdörren – inte i trapphuset.

Läs mer: 

R

Rökning

Rökning är ej tillåtet i fastighetens gemensamma utrymmen eller i närheten av entrén, grannarnas fönster eller balkonger. Många människor mår dåligt av röklukten och en del kan få allergiska besvär. Tänk därför på att visa så stor hänsyn som möjligt om du röker.

Du som hyresgäst har skyldighet att vårda bostaden väl. Vid onormalt slitage genom exempelvis rökning i lägenheten eller på balkongen kan du behöva betala ersättning för skadorna när du flyttar ut.

Läs mer: 

S

Skada i lägenheten

Om du orsakar en skada eller råkar ha sönder något i din lägenhet, eller i de allmänna utrymmena i din lägenhet, debiteras du kostnaden för reparationen. Du som står på hyreskontraktet ansvarar också för eventuella skador som familjemedlem, gäst, inneboende eller andrahandshyresgäst orsakar. 

Om olyckan skulle vara framme är det mycket viktigt att du har en giltig hemförsäkring samt att du direkt gör en felanmälan.

Skadedjur och ohyra

Om du upptäcker skadedjur, smådjur eller annan ohyra i din lägenhet, i ditt förråd eller i något gemensamt utrymme (exempelvis tvättstuga, vind, källare eller soprum) är du skyldig att omedelbart göra en felanmälan till oss på Balder.

Vi rekommenderar att du gör en digital felanmälan via vår kundportal Mitt Balder. Ärendet skickas då direkt till Anticimex. Du kan också kontakta kundservice via e-post eller telefon. 

Om du upptäcker att skadedjur orsakat skador på några av dina saker och tillhörigheter, exempelvis en tröja, tar du kontakt med ditt försäkringsbolag.

Tips! Anticimex hemsida kan du identifiera och läsa mer om de olika skadedjuren som finns.

Skötsel och städning

Ta hand om din lägenhet genom att städa och hålla den fin. Var noga med att använda milda rengöringsmedel när du rengör alla utrymmen i din lägenhet. Går något sönder i din lägenhet  gör en felanmälan så hjälper vi dig.

Skötselråd för din lägenhet

Synpunkter

Att du som hyresgäst är nöjd med din lägenhet och trivs med oss som hyresvärd är mycket viktigt. Vi strävar hela tiden mot att förbättra vårt arbete och stärka våra kundrelationer. Att mäta kundnöjdhet har därför ett stort värde för oss. Vårt mål är att ha branschens nöjdaste kunder.

För att ta reda på vad du och våra andra hyresgäster tycker och tänker kan det därför hända att du får en enkät, oftast via e-post. Om du vet att vi saknar dina kontaktuppgifter går du in på Mitt Balder och uppdaterar dessa.

Du kan också alltid lämna synpunkter och förbättringsförslag genom att kontakta kundservice.

T

Trivselregler

I flerbostadshus har du alltid grannar runt omkring. Människor är olika och lever olika liv. Det är viktigt att du respekterar dina grannar och är medveten om att ni alla tillsammans bidrar till ett gott och tryggt grann­skap.

Mellan klockan 22 och 08 – alla dagar i veckan – ska du visa extra hänsyn och inte störa dina grannar.

  • Använd inte diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare sent på kvällen eller natten.
  • Ha inte för hög volym när du spelar musik, lyssnar på radio eller ser på tv. Tänk: ju senare på kvällen desto lägre volym.
  • Informera dina grannar i god tid om du ska ha fest. Sänk ljudnivån ju senare det blir på kvällen.
  • Skaka inte mattor och sängkläder från balkongen.
  • Tänk på att din granne kan få in rök i sin lägenhet om du röker på balkongen.
  • Säkerställ att ditt husdjur inte stör omgivningen.
  • Mata ej fåglar på din balkong eller på andra platser inom bostadsområdet – det skräpar ner och drar till sig möss, råttor och andra skadedjur.
  • Städa efter dig i tvättstugan. Om någon maskin eller ett torkskåp inte fungerar, gör en felanmälan. Lämna tvättstugan i det skick du själv vill finna den i när du ska tvätta.
  • Håll entrédörrarna stängda och släpp inte in obehöriga i huset.
  • Det är lyhört i trapphusen. Tänk på att spring, lek och smällande entrédörrar lätt kan bli störande.
     

Läs mer

Trygghet

Genom att vara försiktig och använda sunt förnuft kan du förebygga många skador i hemmet och samtidigt öka tryggheten för både dig själv och dina grannar i huset där du bor. Vi rekommenderar att du tar del av våra tips för hur du skapar en trygg boendemiljö.

Tv och internet

De flesta av våra fastigheter är bundna till en enskild leverantör av fast bredband/tv. Det kan vara Telia eller Bahnhof. 

Om du har problem med internet/tv ska du i första hand kontakta din leverantör. Balders kundservice kan inte svara på frågor som rör problem med internet/tv. Ofta finns det också aktuell driftsinformation på respektive hemsida där du kan se om det är något fel i ditt bostadsområde just nu.

Läs mer om bredband och tv i din lägenhet.

Tvättmaskin

Tänk på att alltid vara hemma när du kör tvättmaskin/torktumlare om läckage skulle uppstå. 

Du som hyr en bostad av Balder får ej på egen hand installera en tvättmaskin eller torktumlare – kontakta alltid ditt lokala förvaltningskontor för att stämma av vad som är möjligt i just din lägenhet.

Tvättstuga

Tvättstugan är ett gemensamt utrymme och alla hyresgäster ansvarar för att den hålls ren och trivsam. Tillsammans gör vi den till en trevlig plats.

  • Visa hänsyn och respektera bokade tider. Om du får förhinder, kom ihåg att avboka tiden. 
  • Torkrum och/eller torktumlare får användas 1 timme efter avslutad tvättid.
  • Husdjur får inte tas med till tvättstugan.
  • Rökning är förbjuden i tvättstugan och i alla andra gemensamma utrymmen.
  • Lämna tvättstugan i ett gott skick till nästa granne.

Läs mer om trivselregler och städrutiner för tvättstuga och torkrum.

U

Uppsägning av lägenhet eller annat kontrakt

För att hjälpa dig genom processen med uppsägning och utflyttning har vi gjort en översikt med information som är viktig att tänka på, för dig som har en hyresrätt, garage, parkeringsplats, förråd eller lokal. 

Så här säger du upp din lägenhet eller annat kontrakt

Observera att uppsägningstiden är tre hela kalendermånader så var ute i god tid för att undvika dubbla hyror. 

Uthyrningspolicy

Vi arbetar efter en uthyrningspolicy för att främja en rättvis och väl fungerande uthyrning. Det innebär att du behöver uppfylla vissa krav för att få en lägenhet hos oss. 

Balders uthyrningspolicy

V

Värme och temperatur

Vid ett hastigt omslag till kallare väder kan värmesystemet behöva några dagar att anpassa sig till kallare väder. Om du täcker över termostaten med gardiner eller möblerar framför elementen, fungerar inte termostaten som den ska. Tänk därför efter när du inreder ditt hem.

Gör så här om du tycker det är kallt i din lägenhet

  1. Avvakta några dagar för att värmesystemet ska hinna anpassa sig efter väderomslaget.
  2. Se till att möbler, gardiner eller elementskydd inte täcker elementen då det hindrar luften från att cirkulera och sprida värmen i rummet. Det är också viktigt att inte täcka termostaten som känner av temperaturen i rummet.
  3. Se till att ventilerna i din lägenhet är öppna och rena. Om en ventil täpps igen kan ventilationen sluta att fungera och då sprids inte värmen i lägenheten. Stängda ventiler kan också leda till kallt drag från dörrspringor, brevinkast etc. Ventilerna i din lägenhet kan vara placerade vid elementet, vid fönstret eller på väggen.
  4. Mät temperaturen genom att placera en termometer, gärna digital, mitt i rummet 1 meter över golvet. Om termometern visar under 20°C flera dagar i rad kan du göra en felanmälan via Mitt Balder.

Läs mer om temperatur och värme i din lägenhet.

Ö

Överlåtelse och byte av lägenhet

Både vid överlåtelse och byte av lägenhet är det viktigt att först ansöka om tillstånd från oss. Först när vi har godkänt den nya hyresgästen går det bra att överlåta/byta din lägenhet.

Läs mer på vår sida om lägenhetbyte och överlåtelse.