Inmotion Technologies expanderar tillsammans med fastighetsbolaget Balder – skapar Sveriges största fabrik för invertrar till kommersiella fordon

Inmotion Technologies i Tyresö expanderar och utökar med en produktionsanläggning på 6 000 kvm.  Bakom expansionen finns en kraftig efterfrågan på Inmotions produkter inom eldrift av kommersiella elfordon. Bygget av den nya anläggningen startas i februari 2022 och invigning planeras till sommaren 2023. Fastighetsägare och byggherre är Fastighets AB Balder som tillsammans med hyresgästen Inmotion har arbetat fram de nya lokalerna.

Inmotion har arbetat med elektrifiering av fordonsindustrin i mer än 25 år och är väl positionerade för den snabba expansion av marknaden som nu sker. Exempelvis har företag som Scania och Volvo mål att 50 procent av deras fordonsförsäljning 2030 kommer vara fossilfri.

– Stora kunder inom lastbilssektorn driver på utvecklingen av elektrifiering vilket skapar en stark efterfrågan på våra produkter och tjänster. Det känns väldigt kul och stimulerande att vara en del av lösningen på klimatkrisen där våra produkter ingår i elektriska fordon och påskyndar omställningarna. Efterfrågan är väldigt starkt och vi är inne i en otroligt expansiv fas där vi skapar Sveriges största fabrik för fordonsmonterade invertrar och kraftelektronik, säger Martin Wennerblom, Marknadschef på Inmotion Technologies.

Inmotion Technologies hyr sedan 2005 en cirka 6 500 kvm stor anläggning i Tyresö av fastighetsbolaget Balder. När det nu är dags att expandera verksamheten görs det i direkt anslutning till den befintliga byggnaden och i nära samarbete mellan de båda bolagen.

– Inmotion Technologies är en mångårig och nära samarbetspartner till Balder och vi är mycket glada att vara en del av deras resa och kunna möjliggöra denna expansion. Det är viktigt för oss som fastighetsägare och hyresvärd att vara lyhörda så att våra kunder trivs och har möjlighet att utveckla sin verksamhet, säger Martin Ernstson, Förvaltningschef Kommersiellt på Balder.

Balder är fastighetsägare och byggherre till den nya anläggningen på cirka 6 000 kvm som kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad Silver. Byggnaden utformas med klimatbesparande åtgärder som solpaneler på taket och bergvärmeanläggning. För personal och kunder installeras även ett stort antal fordonsladdare samt cykelladdare för att underlätta pendlingen med elbil och cykel.

Den nya produktionsanläggningen och Inmotions övriga investeringar beräknas sysselsätta upp till 100 nya medarbetare på fem års sikt och ha kapacitet att leverera utrustning till minst 200 000 fordon per år.

– Den totala investering som nu görs ligger i storleksordning 250 MSEK. Expansionen i Stockholm beräknas generera en årlig omsättning på närmare en miljard inom de närmsta fem åren, säger Martin Wennerblom.

Byggnationen startar i februari och invigning planeras till sommaren 2023. Under första spadtaget den 10 februari deltog förutom representanter från Inmotion och Balder även Invest Stockholm, Business Sweden och Sveriges Utrikesdepartement.

– Jag hälsar investeringen av Inmotion Technologies och Zapi Group varmt välkommen när de väljer att etablera Sveriges största produktionsanläggning för e-mobility-inverters för kommersiella fordon. Denna avancerade anläggning kommer att addera nyckelkapacitet i försörjningskedjan och öppnar upp nya möjligheter för saminnovation. Tillkännagivandet visar ytterligare den internationella attraktionskraften hos Sveriges snabbt växande ekosystem för e-mobilitet, säger Jan Larsson, VD, Business Sweden.

Anna Hallberg, minister för utrikeshandel och nordiska frågor, kommenterar:

– Sveriges mobilitetssektor hjälper Europa att vara pionjär i övergången till elfordon tack vare avancerad kompetens och teknologi och en blomstrande innovationsmiljö. Det gläder mig att välkomna denna strategiska investering från ännu en ledande internationell leverantör av elektrifieringslösningar, som kommer att ge fler jobb, kompetens och större möjligheter till medskapande.”

Bilder
”Första spadtaget”: Ett gemensamt första spadtag för den nya anläggningen togs av Jan Larsson Business Sweden, Staffan Ingvarsson på Stockholm Business Region, Anna Hallberg, Utrikesdepartementet, Mattias Nubäck, Inmotion Technologies, Martin Ernstson på Balder. Fotograf: John Stangdell

”Byggnadsskiss”: Den nya anläggningen på 6 000 m2 kommer certifieras Miljöbyggnad Silver och invigs sommaren 2023.

Eva Jonasson, Pressansvarig på Balder
eva.jonasson@balder.se, +46 (0)31 79 10 44

Martin Wennerblom, Marknadschef på Inmotion Technologies
martin.wennerblom@evs-inmotion.com, +46 (0)70 161 57 98

_____________________________________________________________________________________

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella fastigheter. Balder är ett av de största fastighetsbolagen på den nordiska marknaden med fastigheter även i Tyskland och Storbritannien. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Fastighetsbeståndet hade per 30 september 2021 ett värde om 179,2 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Inmotion Technologies AB är en global leverantör av elmotorer, motorstyrenheter och elektronikutrustning för industri- och fordonssektorn med fokus på att utveckla produkter för utsläppsfria transportlösningar. Inmotion levererar till OEM-tillverkare av el- och hybridfordon som bussar, lastbilar, entreprenadmaskiner, truckar och materialhanteringssystem. Företagskulturen präglas av innovation, teknologi, ständiga förbättringar och kraven på kvalitet, pålitlighet, leveransprecision och kostnadseffektivitet är höga. Ett av våra kärnvärden är hållbarhet. Inmotion Stockholm sysselsätter idag ca 200 personer och är en del av Zapi Group, en snabb växande global ledare för elektrifiering av fordon med säte i Italien. Zapi Group har ca 1450 anställda och en omsättning över 500 M€ och totalt 18 kontor i 13 olika länder.